Skip to main content

kebenaran, ketakutan, kelemahan

Sejarah/history, satu perkataan yang semua rakyat malaysia atau dunia mengetahui maksud perkataan ini. namun tidak semua faham apa yang cuba di sampaikan oleh kaum terdahulu untuk kita di zaman ini. Hari ini aku tersenyum sendirian mengetahui apa yang ilham ku satu ketika dulu adalah benar, pendapatku tentang wujud nya setiap negara adalah benar. Sesebuah negara itu mempunyai pelbagai jenis bangsa dan budaya, begitu juga dengan perbezaan adat. Malaysia, indonesia dan juga negara-negara di dunia mempunyai adat yang berbeza tapi nukilan ku kali ini bukan mengkaji tentang adat atau negara ia lebih terperinci atau memfokus kepada kebodohan seluruh umat manusia diatas sistem yang kita sendiri cipta. Sistem peradaban yang kita sendiri sebenarnya kurang pasti apa tujuan di wujudkan sistem tersebut. Adakah ia berteraskan kepada apa yang di sampaikan oleh Yang mencipta Kita, Tuhan sekalian makhluk, Allah SWT, atau berteraskan kepada pemikiran manusia itu sendiri, sedar lah wahai manusia kita semua hanya lah boneka pinjaman tuhan untuk berbuat baik keatas dunia berteraskan landasan dan rujukan yang telah di kurnia kan kepada Nabi Muhammad, nabi akhir zaman yang di utuskan untuk kita. Rakyat masih ramai yang tidak mengetahui kenapa yang kaya akan tetap kaya yang miskin akan terus di rudung malang, "Tidak kah kalian sedar akan kewujudan sistem yang meyebabkan kita masih menjadi hamba, walaupun sistem perhambaan telah di runtuhkan sejak zaman khalifah. Pernah kah kita berfikir tentang itu, benteras rasuah.... benteras rasuhan namun yang di benteras hanya luaran kerana kita masih miskin, iya miskin dengan kefahaman terhadap peradaban sistem ciptaan manusia. Sedar.... Sedar.... dan terus sedar, kenapa hari ini kita semua harus membayar lebih kerana cintakan negara. Sejarah lah yang menetapkan kita semua di tempat ini, hidup berpuak-puak, antara cina, india, melayu, dan bangsa-bangsa lain. Tidak kah kita ingat kenapa Para Rasul dan Para Nabi berhijrah, bukan memperjuangkan negara mereka tetapi untuk memperjuangkan agama dalam erti kata lain memperjuangkan apa yang Allah arahkan kita buat. Kita kaji Al-quran, kita kaji Al-kitab. kita kaji kesan peninggalan silam, namun kita tidak pernah mendalami dan memahami apa yang cuba di sampaikan cukup sekadar ikut, hanya ikut apa yang telah ditujukkan. 

Hari ini aku rasa bangga menulis biar hanya untuk tatapan diri ku, jika ada yang mempertikaikan ia akan cuma ku balas dengan senyuman, kenapa ini pandangan ku, dan tidak salah jika ini ilham yang ikhlas aku terrbitkan, keluarkan dan kogsikan apa yang ku fikirkan, sedangkan penciptaan mesin tiada yang pertikaikan, kewujudan ubat-ubatan tidak pernah ada yang mempersoalkan, penggunaan mata wang yang menyebabkan manusia menjadi tamak tidak pernah ada yang membangkang. Sedangkah adakah sama nilai sepapan telur dengan kertas yang telah di potong mengikut ukuran tetentu dan bertinta dengan pena di letakan pada nya huruf atau angka. Fikirkan, apakah nilai manusia bukan pada maruah agama, tapi nilai manusia pada kertas. aku tidak menyatakan yang apa kita lalui ini sesuatu yang tidak patut kita lalui. tapi apa yang telah kulihat menyebabkan aku rasa sedih. Sedih melihat manusia, betul lah kata orang "yang lemah akan ditindas, yang kuat akan sentiasa di atas" dan seharusnya ayat ini di tambah pula dengan "yang cedik dan pandai akan terus meninggalkan kedua nya". Kenapa di sebabkan Akal.


Aku bukan bertujuaan untuk mewujudkan rusuhan, artikel ku bukan lah untuk mewujudkan perkauman. Tujuan utama ku biar kamu berfikir, jika benar semuanya dari Allah SWT, jika tidak benar jangan kau anggap aku salah kerana ini adalah tangapan ku kepada apa yang aku lihat. Zaman berubah kita masih di sini, apa lagi yang perlu kita fikir semua dah tersedia, tapi adakah kita bersedia. untuk menempuh zaman akan datang, teknologi semakin canggih. Ini aku kongsi kan video dari youtube yang aku rasa amat bermakna jika di fahami.

Kenapa bukan bangsa dari timur yang berkata begini, namun bukan lah bangsa menjadi ukuran buat kita. Ini soal "Manusia" Human, Dunia bukan hanya pada negara, kepada bangsa-bangsa yang mengatakan mereka hebat, sesungguh nya kita semua sama tiada perbezaan, tuhan jadikan kita berbeza-beza hanya untuk menguji keimanan kita, Nabi Muhammad berkata tentang umat ku bukan bangsa ku, tidak pernah beliau kata tentang bangsaku akan masuk ke syurga, Beliau sentiasa menyebut kan tentang umat ku. Tolong semua renungkan kembali apa yang kita telah lakukan. Susur galur kita bukan dari keturunan Nisnas, (http://totalupdate.blogspot.com/2012/10/nisnas-mystery-nation-on-earth-before.html), yang dikatakan hidup selepas zaman jin sebelum nabi adam di cipta dan di turunkan (http://zharifalimin.blogspot.com/2011/04/kehidupan-sebelum-nabi-adam-diturunkan.html). tapi kita tetap tidak sedar kerana apa kerana kita tidak memahami apa tujuan sebenar kehidupan, kita hanya berdebat kerana kuasa, sama seperti dinasti-dinasti china yang hancur kerana perebutan kuasa, masih juga kita contoh apa yang kita tahu salah.

Renungkan........

ketakutan itu memang ada dalam diri manusia, kerana takut kita beriman, kerana takut juga kita berperang, kerana takut juga kita bergenerasi.



Comments

Popular posts from this blog

Nukilan satu

 Hidup adalah anugerah, yang diberi sebagai ujian dariNya kepada hamba. Siapa yang mengetahui rahsia hidup pasti gembira jika melalui nya pada jalan yang dikehendaki oleh Nya. Setiap hari aku melihat manusia mengejar cita-cita dengan tujuan yang satu untuk melalui ujian dunia dengan mudah tanpa perlu merasa susah ketika hidup sebelum bertemu Pencipta, ada pelbagai rupa dan cara kita gunakan untuk menempuh kehidupan. Berbeza pendapat dan cara mencorak kehidupan yang sebenarnya berpaksikan kepada kelahiran dan kematian yang pasti dan akhirnya bertemu di kehidupan yang hakiki. Namun ramai yang tersasar dari asas yang di terjemahkan kepada kita ada juga yang tersalah terjemah menjadi terlalu taksub sehingga tidak sedar akan daratan yang dipijak hanya sementara. Mengumpul adalah matlamat setiap manusia dari segala benda sehingga ilmu juga di kumpul menjadi panduan untuk melalui setiap ujian.  Ketika aku mencari laluan yang singkat ini pelbagai karenah dan cara yang aku lihat setiap dari kit

Dunia

Cerita Dunia, bukan cerita biasa yang di cipta dengan akal atau buku(ilmu), yang pasti ia adalah perjalanan yang di pilih oleh setiap individu. Walau apa jalan pun yang di lalui oleh setiap insan kepastian yang nyata ialah mencari halatuju di dalam pelayaran kehidupan. Kisah Dunia penuh dengan Khabar duka dan suka, dan yang pasti semua insan pasti melalui detik tersebut, kerana ia adalah pilihan yang insan sendiri memilih tiada yang memaksa untuk insan suka dan duka. Hanya cerita itu telah tertulis didalam jalan Dunia. Nukilan Dunia, hasilnya kepada emosi suka dan duka, lahir sifat dalam diri insan kebaikan Dan kejahatan itu juga pilihan. Tiada keterpaksaan kerana setiap perjalanan telah ada arahannya. Nyata dalam bayang yang sentiasa menghantui setiap sisi dalam perjalanan dunia. Indah tanpa ada yang mengetahui isi hari esok, menjadi misteri Nya.  Keagungan Dunia, boleh menyebabkan diri itu leka setiap keasyikan yang menipu pandangan insan yang terleka walau berilmu, nafsu akal yang t

NUKILAN KU

A ssalamualaikum dan salam sejahtera, nukilan ku akan berubah mulai saat ini tiada lagi omongan tentang diri ku, cuma aku cuba membangunkan metafora dan gaya bahasa yang lebih jitu. Hebat kalau berterusan saya boleh menghiasi baris kata bahasa dan bicara selembut sutera china. Indah madah tidak bermakna saya bijak berbicara, mungkin aku akan mencuba menggunakan abjad jawi supaya tamadun melayu itu tidak lenyap di mamah penjajah, walaupun secara am nya dapat di fikirkan secara logik bangsa melayu menggunakan tulisan arab dan mencipta gaya tulisan mereka dengan meniru. Belum bermula lagi bicara Nukilan Kehidupan untuk hari ini, aku suka menulis mungkin kerana terlalu banyak yang aku simpan dalam diri, aku suka bersendiri kerana aku takut dengan Diri (yang dimaksudkan Diri ialah Yang mencipta), aku lemah tapi aku ada Dia, aku kurang selalu Dia cukupkan, Tuhan aku bersyukur kerana Engkau sentiasa disisi, aku berjalan dalam hidup tetapi aku tidak akan sampai kedestinasi itu melainkan aku